הילדות היא תקופה יפה- אל תאבדי אותה!

בשנות ה- 80 ניל פוסטמן חקר את השפעת הטלוויזיה על הילדים, וקרא למחקרו "אובדן הילדות". חלפו כמעט 40 שנה, ומחקר זה רלוונטי מאי-פעם. למדיה יש השפעות שלילות על תקופת הילדות, היא מציגה הכל וללא הגבלה, ומשפיעה על התנהגותם העתידית של הילדים.

מאת: אופל אברהם, יב'4

צילום: אורן פיקדו, אופל אברהם

אמצעי התקשורת המרכזיים של היו, ובראשם האינטרנט והרשתות חברתיות מהווים את מרכז עולמם של הילדים. אין יום או שעה שהילדים לא עסוקים במדיה, ובהתאם לכך- תמימותם וילדותם של הילדים הולכים ונעלמים. נלך כ- 40 שנים אחורה:

הילדות היא התקופה הראשונה והכי משפיע העל החיים, בתקופה זו הילדים אוספים את כל המידע החשוב לצורך התפתחותם, כמו  ערכים, דרכי התנהגות, מה לעשות ומה לא לעשות, ואת זאת הם לומדים באמצעות סוכני החברות שלהם, כמו הורים, גננות, מורים וחברים. כיום,  סוכני החברות הם המדיה החדשה. מאז שהילד נולד המכשירים שהוא רואה לנגד עיניו זה טלפון שמצלם אותו , מסך מואר עם צבעים חזקים ומושכים לעין , וכמעט בכל מקום יש טלוויזיה ומסך כלשהו, ונוצר רצון אצל הילד לצפות בדברים האלה.

למדיה יש השפעות חיוביות והשפעות שליליות על הילדים. מלבד ההשפעה החיובית של צריכת תוכן זמין ושל למידה של רעיונות חדשים, למדיה יש השפעה שלילית על הילדים, השפעה זו  מתחילה בתכנים שלא מתאימים לגילם כמו אלימות, מין, סטיגמות שליליות ועוד, ודבר זה גורם להם לחקות אותם, ללמוד מהם, ולאבד את התמימות.  בעבר, כשילדים היו מתעניינים ורוצים לדעת מידע על נושא מסוים הם היו שואלים את ההורים שלהם או את בעלי הידע והסמכות, והם היו עונים להם תשובות המותאמות לגילם, אך כיום כאשר ילד רוצה לדעת על משהו שמסקרן אותו הוא פונה לגוגל, מחפש את מה שהוא רוצה לדעת ומקבל מידע שנתון לפניו ללא הגבלת גיל וצנזורה של התוכן.

בנוסף, הדור של היום מכונה "ילדים מבוגרים", כינוי זה נקרא בשל המידע הנחשף אליהם מהמדיה: הם מושפעים מהמדיה, אם זה במשחקים שיש בהם אלימות וגורמים לילד רצון להחזיק נשק ולהרוג "בדיוק כמו בטלוויזיה או בפורטנייט", או משחקי בנות שמאפרות ומלבישות בובות, והדבר גורם לילדות לרצות להתאפר ולהתלבש כמו הבובה, או כמו מודל היופי שהן ראו בפרסומת.

בתקופה הזו, בה המדיה נמצאת סביבנו 24/7  קשה מאוד להרחיק את התכנים הלא מותאמים לילדים, אך בטלוויזיה יש אפשרות להגביל תכנים ולסגור אותם כדי שהילדים לא יכנסו לזה , אך עדיין הגבלה זו לא מספיקה ואפשר למצוא את התכנים במקומות אחרים, ולכן לפה נכנס תפקיד ההורים, הם צריכים להשים לב מה הילדים עושים, מה הם רואים ובמה הם משחקים כדי להסביר ולתווך לילדים שזה לא מותאם לגילם.

הסרטון המצורף מתאר את ההשפעות שיש למדיה על הילדים. לילדים יש קליטה מהירה וכל מה שהם רואים- משפי עליהם באופן מיידי, וזאת משום שלילידם אין יכולת לסנן מה חשוב יותר ומה פחות, מה מסוכן, מה חינוכי ועוד- ולפה נכנסים ההורים.

הילדות היא תקופה יפה, אל תאבדי אותה!

כתיבת תגובה